Tingenes tilstand forandrer sig hele tiden, også i den danske vinbranche. Jeg har set mange ting forandre sig gennem tiderne. Det jeg her vil skrive om er bare endnu en forandring.
Forleden blev jeg kontaktet af et mediebureau; Hill & Knowlton. De repræsenterer Constellation Brands på det danske marked. Constellation Brands er verdens absolut største firma indenfor vinbranchen. De ejer en enorm mængde af vinerier over hele verden. Mest kendt; Robert Mondavi, Hardy’s, Ravenswood, Ruffino. Der er seks sider med vinerier på deres hjemmeside, meget imponerende.
Jeg blev kontaktet for at modtage en flaske Ravenswood Zinfandel til omtale på min blog. Det satte en masse tanker i gang hos mig. Ravenswood har jeg kendt som en meget seriøs Zinfandel producent i mange år. Jeg var for mere end 10 år siden ansat i Otto Suenson & Co. A/S der havde vi noget nær den samlede portefølje af vine fra Ravenswood. Det var alt fra den almindelige Zin til de bedste og vildeste enkeltmarks Zinfandel vine i verden. Dengang var Ravenswood kult og blev handlet af de bedste restauranter i København. Når vi fik de årlige tildelinger af speciel-vinene, så blev de revet væk. Jeg husker med glæde at have smagt de fleste udgaver. Dickerson, Old Hill og Teldeschi vækker søde, og stærke, minder. Det her var kraftkarle på op til 17/18% alkohol. De laver også en vin de kalder ICON, i gamle dage var den mest Shiraz, det har også ændret sig. Lidt research på deres site viser at de fleste af disse vine i dag er droslet ned til under 15 %. Er det godt, eller spiller de lidt med deres eget motto: NO Wimpy Wines.
Nå, men Hill & Knowlton kontaktede mig, og jeg tænkte først nej, for jeg vil ikke være afhængig af at skulle give en god anmeldelse. Alligevel havde jeg lige stået i et supermarked og kigget på udvalget af Ravenswood i Danmark i dag. Det drejede sig om den selv samme éne flaske:
2007 Ravenswood, Vintners Blend, Zinfandel, California, 13,5 % – jeg havde ikke købt den, fordi mine minder var gode omkring brandet og jeg ville egentlig ikke have ødelagt hvad jeg mindedes. Nu ville de sende en flaske – helt uforpligtnende, naturligvis.
Det fik mig til at tænke lidt på hvad der sker med store og gode brands og hvad jeg har set gennem mine godt 15 år i branchen. Nu er eksemplet i dette indlæg Ravenswood. Det kunne være så meget andet, vi ser det ske ofte. Et godt brand ligger hos en importør, der kender det danske marked. Importøren gør alt hvad han kan for det pågældende brand og sælger til de rigtige kunder. I baggrunden kommer der så nye ejere, eller de gamle ejere får nye tanker. Volumen bliver i hvert fald nøgleordet. ”Sælg mere i Danmark”. Den nemme løsning, på kort sigt, er at presse vinen/brandet ud i supermarkedssektoren. Det giver lynhurtig volumen. De vil gerne være med til at sætte prisen ned og volumen op. Men, hvad gør det for brandet? Det udhungrer det lynhurtigt. Hvordan skal man få det op i pris, så alle kan lave en sund forretning på det? Det kan man ikke. Jamen er det ikke godt for os forbrugere? Nej, for se et kedeligt udvalg vi får; én vin fra et vineri der laver 18 forskellige. Det synes jeg ikke er interessant. Jeg vil gerne have det brede udvalg, også inden for vin.
Hvordan smager vinen så? Ganske godt.
2007 Ravenswood, Vintners Blend, Zinfandel, California, 13,5 % – blandet af druer indkøbt fra forskellige druedyrkere rundt om i Californien. Resultatet som mange større vinerier har. En vin de ikke selv har fuld kontrol med, men som de gerne lægger navn til. En lang smøre om at de har smagt og bedømt med stor kritisk sans… Flot farve og en duft der skriger røde bær med det samme. Her er friske hindbær og brombær fra busken. Saftevand vil nogen sige. Smagen er enkel, men kører efter et godt koncept; masser af frisk rød frugt med en lidt høj alkohol der ikke er pakket helt pænt ind. Krydret og sikker ganske udmærket hvis der havde været grillet kød på bordet. Zinfandel er en glimrende drue, men ofte meget endimensionel. Det handler om den røde frugt, lidt spice og høj alkohol.
Tak for smagen til Ravenswood. Tror egentlig ikke jeg savner disse vine på mit middagsbord.
Indsigtsfuld og ærlig anmeldelse. Fedt!
Go’ fredag!
It’s a zin!
Rigtigt godt indlæg, Frederik. Og ét, der sjovt nok landede i mit fb-feed samme dag, som jeg selv havde knappet den gamle kending op. Jeg sad i morges og smagte Vintners Blend og blev også lidt trist til mode.
Den første årgang af Vintners Blend Zin, jeg smagte, var 2003. Den røg direkte ind på min families julebord, fordi det var en meget sjælden kombination af vin, som min familie syntes var fantastisk, og som jeg kunne holde ud at drikke. Min søster toppede med cola, og så var alle glade.
Første årgang, jeg anmeldte, var 2004. Jeg lister lige mine anmeldelser af 2004, 2005 og 2007, og tendensen understøtter desværre fuldstændig din analyse ovenfor. Faktisk gav jeg 2004’eren 6 ud af 6 stjerner i Urban, fordi Nettorvet solgte den til 56 kr. ved køb af 6 flasker. Herunder får den 5 ud af 6 til listeprisen 89.
Når Corporate overtager styringen kræver det nogle gange en vis kreativitet fra os andre at skaffe de sjovere vine. Mange gang vores svenske naboer være en hjælp, men ikke i tilfældet Ravenswood. Til gengæld fører norske Vinmonopolet stort set hele striben af specialcuvéer, så hvis man er på de kanter, er det bare med at få en kasse med hjem.
Ravenswood Vintners Blend Zinfandel 2007, Californien, USA
84,95 kr., SuperBrugsen
Jeg har stor respekt for Ravenswood, som producerer nogle af verdens bedste zinfandel-vine. Vintners Blend er en blød, rund og børnevenlig vin, som dog bør sælges, mens frugt og syre stadig er spillevende og nærværende. 2007 er for stillestående og fraværende til at være prisen værd.
*** (3 ud af 6)
Ravenswood Zinfandel Vintner’s Blend 2005, Californien, USA
89 kr., Coop
Masseproduceret super-zin. Fyldig næse af ung kirsebærfrugt med peber og noter af stedsegrønt. Vellavet, velstruktureret vin med behageligt strejf af eg. Blændende zin til din onsdagsburger. Find den på tilbud i SuperBrugsen eller på Nettorvet til en halvfjerdser, og læg selv det sidste glas oven i.
***** (5 ud af 6)
Ravenswood Vintner’s Blend Zinfandel 2004, Californien, USA
89 kr., Kvickly og SuperBrugsen
Smuk vin fra en flot indpakning. Nydelig næse med lette toner af hindbær, sort peber og båndlakrids. Mums. Vinen er overbevisende komponeret af lige dele varm og fyldig frugt med en forførende sødme, fast og velafrundet tannin og et perfekt proportioneret fad. Sådan!
***** (5 ud af 6)
Hvad er det for et glas, for resten? Riedel?
Riedel Vinum Zinfandel / Riesling
Og så en tredje ting — dit link til Madbevægelsen ser ud til at være dødt…